![]() |
Ristipuu Lootvina-Kurista vahelisel teelõigul. |
Lootvina-Kurista (maeti Võnnu kalmistutele) ja samuti ka Lootvina Vastse-Kuuste (matus Põlva surnuaeda) teelõikudel on ka Lootvina piirkonna külade ristipuud (kohad). Kahjuks Muuga Ennu jutu järgi, on Kurista metsa vahelt (paremat kätt, suur teeäärne raiesmik, kus olid paljud ristipuud) maha võetud. Tuleb tegutseda, et rohkem ristipuid ei raiutaks. Need on meie kodukoha pärimus ja paljud veel mäletavad, milline puu on see tema lähedase ristipuu.
Sissejuhatuseks seletused Marju Kõivupuu poolt leheküljelt https://www.folklore.ee/tagused/nr1/puurist.htm
Ema mul kõneles, et tõmmati rist puude pääle, kui siit Kastrest Võnnu viiti. Too olevat mingisugune usukomme, et sis läheb rutem taiva, ei jää maa sisse. Hakkab kodu käima ja unene näitama, ei saa magada. Tee kõvasti tööd, siis magad nagu jahukott, ei näe midagi. (RKM II 395, 445 (16)< Võnnu khk., 1986. Allikas: folkloore.ee)
Ristimetsad ja ristipuud.
![]() |
Ristipuud Lootvina-Kurista teelõigul. Nagu männimetsa pouud hakkavad, Tartumaa maakonna piirist, nii on teeäärel järjest ristipuid. |
Matusetseremoonia on üks paljudest siirderiitustest. Matuste käigus irrutatakse surnud inimene elavate ilmast ja siirdatakse surnute ilma ning sooritatakse mitmeid tõrjemaagilisi toiminguid surnu koduskäimise tõkestamiseks ja elavate julgeoleku tagamiseks.
Ristipuu asukoha valik sõltub küll maastiku iseärasustest, kuid üldjuhul markeerib see teadlikult või alateadlikult piiri, millest üleviiduna jätavad lähedased temaga lõplikult hüvasti - nüüdsest on ta elavate hulgast välja arvatud. Selliseks piiriks on kas talu, küla või ka kihelkonna piir. Ristilõikamiseks tehtud peatus on omaste keskel viimane enne lahkunuga lõplikku hüvastijätmist kalmistul, kuhu tulevad jumalaga jätma ka need, keda mingil põhjusel peietele pole kutsutud.
Ristimetsad asuvad kas
![]() |
Ka Lootvina piirkonna ristipuud asuvad teel Võnnu kirikusse ja kalmistutele, sümboolselt nagu piiriks koduringi ja naabrite vahel. |
![]() |
Lootvina-Kurista teelõigul ristipuud. |
Nooremad inimesed, kelle jaoks rituaali tähenduslikud nüansid on jäänud kaugeks, püüavad risti lõigata puusse, kuhu on juba mõni rist lõigatud.
Küla ristipuudeks on üldjuhul vanad männid (Korgõpalu ristipettäj Rõuge kihelkonnas, Laatre ristimänd Sangaste kihelkonnas, ristimänd Viitina-Rõuge teel Rõuge kihelkonnas, ristipettäj Kellamäe sookaitseala alguses jne) või suured lehtpuud (igipõlinõ ristikõiv Matsi-Vana-Roosa tee ääres, Mustahamba küla tamm - mõlemad Rõuge kihelkonnas jne.): Mustahamba tamm. Asub mäekünka nõlval, vanus umbes 450 aastat. Puul olen lugenud ca 44 risti - Mustahamba küla lahkunud inimeste mälestuseks. Ma täpselt ei mäleta, kuna lõigati rist puu tüvesse, koorde, kuni puiduni - suur, sügav, lausa valutegev. "See tamm on meie küla igikestvuse sümbol," ütles külavanem umbes 25 aastat tagasi. (H. Parts 1996. a. M. Kõivupuule)
Reeglina asuvad sellised puud külast surnuaia poole viival esimesel teeristil või mõne külast kaugema risttee vahetus läheduses ning selline ristipuu on piiriks koduringi ja (vaenuliku) välisilma vahel.
Just eelmisel, ülemisel fotol, siis siin rõhutatud ristipuu, mis ohus.
All oleval pildil on see sama teeots ja raiesmik. Kõik maha võetud ristipuud.
All oleval pildil on see sama teeots ja raiesmik. Kõik maha võetud ristipuud.